Wichtel 2017 (11): Doppelte japanische Summen (mit Baukasten)
(Published on 11. December 2018, 09:05 by wichtel)
To Christmas 2017 some eager puzzlefriends have again arranged a group in which everybody had to make anonymously a puzzle for someone else. These puzzles now have been presented one after the other here in the portal.
Double Japanese sums (with construction kit)
Once again Santa Claus arrived totally breathless in the gnome puzzle department. "And now", he said, "up to the final lap! Have you finished the puzzle for our special case?" "We need just a few more minutes", said the chief gnome, "over there lies the draft!" Santa Claus looked at the diagram. "These are slightly a lot of numbers, aren't they?" he asked. The chief gnome explained to him:
"These are two puzzles in one. You might call it a double japanese sum. You have to enter numbers from 1 to 8 just as in normal japanese sums and outside the sums of the blocks are given in the right order. The red hint numbers are for the first and the black numbers for the second puzzle. Important: In the two puzzles no numbers and no black cells appear at the same position. Additionally in both puzzles no two black cells share an edge and both puzzles have the same number of black cells."
"Interesting", said Santa Claus, "an so space saving. So I do not have to carry two puzzles around. What are these numbers in the small clouds?" "They are the missing hints for the free rows and columns. We still have to put them in." "But since we have two puzzles, there are twelve hints missing, not six", Santa Claus asked. The chief gnome looked sceptical "You're right", he said, "there are more missing. But if you put them in correctly, there is for each free row and column exactly one hint, so you have no row or column in the two puzzles staying without hint. I go asking, where the other honts have gone."
But Santa Claus had not so much time left. So he collected the puzzle and the hints in his bag and took his way, hoping that the hints were enough for a nice puzzle delight.
Solution code: The two third columns. First the red, then the black puzzle, S for black cells.
Last changed on on 12. December 2018, 08:11
Solved by ch1983, Mathi, dm_litv, r45, ffricke, jessica6, ManuH, KlausRG, ibag, Statistica, Carolin, Zzzyxas, Mody, tuace, Luigi, cornuto, sf2l, AnnaTh, Voyager, bismarck, Danielle, marcmees, zuzanina, pirx, Uhu, moss, sandmoppe, ildiko, Julianl, Saskia, jirk, pokerke, Alex, bob, rimodech, matter, HugoSimon, zorant, Quetzal, Nensche777, CaGr, polar, Jesper, misko
Comments
on 1. January 2019, 22:10 by jessica6
@ildiko ersteres.
on 17. December 2018, 19:15 by Danielle
Auf meinem Ausdruck sind 2 Sterne, das fand ich etwas untertrieben. Aber 4 Sterne ist dann doch wieder etwas übertrieben. Wenn man den Überblick behält, geht es immer schön Schritt für Schritt weiter. Da ich den Überblick nicht behalten habe, durfte ich es sogar zweimal lösen, also beim ersten Mal nicht bis zu Ende, aber doch ziemlich weit. ;-) Hat mir gut gefallen.
on 16. December 2018, 13:08 by AnnaTh
Toll, wie schließlich alle Zahlen an ihren Platz fallen!
on 13. December 2018, 11:39 by Carolin
Ich liebe solche Rätsel, die richtig schön knackig sind und bei denen es trotzdem immer irgendwo ein kleines Stück weitergeht.
on 13. December 2018, 08:24 by wichtel
@Luigi: Ja, richtig.
on 13. December 2018, 06:37 by ibag
Toller Wichtel mal wieder!
on 12. December 2018, 14:15 by flaemmchen
Vielen Dank Euch Beiden :-))
Manchmal habe ich riesige Balken vor dem Kopf ;-)
Last changed on 12. December 2018, 13:31on 12. December 2018, 13:31 by wichtel
@flaemmchen: Nein, nur einmal. Wenn Du einen Hinweis benutzt hast, bleibt dann dafür in dem anderen Rätsel die entsprechende Zeile/Spalte ohne Hinweis.
on 12. December 2018, 13:30 by r45
@flaemmchen: Es gibt 4 Zeilen und 2 Spalten, die keine Vorgaben haben. An diesen ist jeweils eine der Wolken zu platzieren. Für welches der beiden Rätsel (rot oder schwarz) die Hinweisziffer(n) der Wolke zählen, gilt es herauszufinden.
on 12. December 2018, 12:39 by flaemmchen
@wichtel: erstmal danke, aber den Oberwichtel verstehe ich immer noch nicht so ganz. Wie ist das mit den 6 Wölkchen? Werden die jeweils zweimal eingesetzt oder nur einmal und 6 Vorgabefelder bleiben leer?
Vielen Dank!
on 12. December 2018, 10:25 by r45
Seeehr schön!
on 12. December 2018, 08:11 by wichtel
Schwierigkeit erhöht
Last changed on 12. December 2018, 08:14on 12. December 2018, 08:11 by wichtel
@flaemmchen: Die Nicht-gemeinsame-Kante-Regel der Schwarzfelder gilt nur für jedes Rätsel einzeln.
Last changed on 11. December 2018, 17:49on 11. December 2018, 17:47 by flaemmchen
Heisst "Darüber hinaus haben in beiden Rätseln keine zwei Schwarzfelder eine gemeinsame Kante",
dass in einem Rätsel keine Schwarzfelder orthogonal benachbart sein dürfen oder
wenn im roten Rätsel in Z1S1 z.B. ein Schwarzfeld ist, dass im schwarzen Rätsel weder in Z1S2 noch in Z2S1 ein Schwarzfeld ist?