Logic Masters Deutschland e.V.

Rätsel über Rätsel (5): Masterword

(Published on 19. October 2010, 15:27 by uvo)

In this series, there won't be any classical puzzles to solve, instead of that some mathematical questions about the respective puzzle type will be asked.

Part 5: Masterword
Find the N letter master word with the help of several clue words. Each clue word is compared to the master word. A black circle indicates a letter that appears in both words in the same position. A white circle indicates a letter that appears in both words in different positions. Whether letters may repeat in the master word and in the clue words is up to the puzzle author; if repetitions are allowed, a letter yields multiple circles only if it appears multiple times in both. If either a black or a white circle could be given, the black circle takes precedence.

Instead of the complete alphabet, only letters ABCDEFGH may be used. Any combinations of these letters are allowed, not only words from some languages.

Consider eight separate puzzles:
  • Four puzzles with word lengths 4, 5, 6 and 7; neither the clues nor the solution word may have repeated letters
  • Four puzzles with word lengths 4, 5, 6 and 7; any repetion of letters is allowed.
All eight puzzles have the additional feature that all clue words only provide white dots, no black ones, i.e. no letter can be in the correct position in any of the clue words.

What is the minimum number of clue words required for a unique solution in each of these puzzles? The solution word may be chosen appropriately for such "minimal puzzles".

Solution code: The eight numbers in ascending order.

Last changed on on 25. June 2024, 14:41

Solved by martin1456, Hausigel, pwahs, pokerke, lupo, StefanSch, Antarez, saskia-daniela, uko50, Luigi, Alex, Menxar, Le Ahcim, RobertBe, ibag, pin7guin, moss, relzzup, Zzzyxas, zorant, fridgrer, Joe Average, tuace, dm_litv, jessica6, CJK
Full list

Comments

on 4. November 2016, 09:28 by dm_litv
@HaSe:
In one case you have overlooked a very simple trick :).
And I think it would be better to make your comment 'hidden'.

on 11. March 2011, 11:01 by pin7guin
Puh, das war ein hartes Stück Arbeit! Danke, Gabi, fürs Denken helfen... :-)

Last changed on 14. January 2011, 23:44

on 14. January 2011, 23:44 by ibag
Brett vorm Kopf erfolgreich entfernt! ;-)

on 27. October 2010, 14:16 by Statistica
Naja, der ideale Fall wäre nur EIN Versuch ;-)
Nein, ich denke, Du nimmst Dir eine 'geeignete' Kombination und zählst dann das Minimum der Versuche (mit 0-n weißen Punkten, richtig!) die Du brauchst, dass nur eine einzige Kombination als Lösung übrig bleibt, nämlich die Richtige.

on 27. October 2010, 12:57 by Menxar
Nur damit ich das richtig verstehe:
Ich tippe eine wilde Kombination in eine Maschine ein und diese Antwort mit entweder mit 0-n weissen Punkten oder aber mit "Error" wenn 1-n schwarze Punkte gesetzt wären.

Mit "mindestens" sind die Anzahl der Versuche gemeint, die ich im Idealfall brauche oder für den schlechtestmöglichen Fall?

on 20. October 2010, 15:20 by uvo
@Alex: Rateversuche, die schwarze Punkte liefern würden, sind schlichtweg nicht erlaubt.

on 20. October 2010, 09:04 by berni
@HaSe: Danke! Ich kann die Dinger einfach nicht...

on 19. October 2010, 22:18 by uvo
@pokerke: The clues are chosen so as not to give any black points.

@fratercula: Der letzte Rateversuch mit der korrekten Lösung wird nicht mitgezählt.

on 19. October 2010, 22:04 by HaSe
@ Berni:
Ist das Beispiel im Puzzlewiki korrekt? Was ist mit ESI?

on 19. October 2010, 19:02 by fratercula
Zählt denn der letzte Rateversuch, der die Lösung liefern würde mit? Wenn ja, würde der ja nur schwarze Punkte liefern, also gehe ich davon aus, dass wenn man annahmeweise 5 Versuche benötigen würde und beim sechsten Versuch (der dann eigentlich kein Versuch mehr ist) die Lösung erscheinen würde, nur die 5 Versuche gezählt werden.

Last changed on 19. October 2010, 16:42

on 19. October 2010, 16:39 by berni
Keine Ahnung. Aber könnte ich mir zumindest vorstellen, dass es hilft.

Edit: Ne, ist Käse. Bei kürzeren Wörtern ist ja die "schwarz"-Bedingung nicht mehr sinnvoll definiert, oder man hat einen neuen Sonderbuchstaben "Leerzeichen". Das ist jedenfalls alles Unsinn...

on 19. October 2010, 16:26 by uvo
Nein, in jedem Rätsel haben alle Wörter die gleiche Länge.
Ich bin mir auch nicht sicher - würde es dir irgendwie helfen, kürzere Wörter verwenden zu dürfen?

on 19. October 2010, 16:17 by berni
Dürfen die Wörter in den Rateversuchen kürzer sein als das Lösungswort? Ich gehe mal davon aus, dass dies nicht der Fall ist.

on 19. October 2010, 16:01 by berni
Lustig, ich hab' Masterword vor ein paar Minuten ins Wiki eingetragen... :-)

Difficulty:3
Rating:78 %
Solved:26 times
Observed:6 times
ID:0000RH

Meta puzzle

Enter solution

Solution code:

Login